Pohyb a forma - druhý dojmový znak
2. dojmový znak
Pohyb a forma
V každém rukopisu je zastoupen pohyb a forma. V rovnováze je ideální stav, ale to tak většinou nebývá a převažuje jeden ze znaků více či méně. V Grafologii, pohyb a forma znamená zda, se pisatel chová instinktivně nebo se vědomě staví do určité pózy. Tento objev v rukopisu objevili francouzští badatelé.
Ludwig Klages kolem roku 1917 vytvořil 2 principy:
„písmo jako výraz“ (nevědomý pohyb) a
„písmo jako výtvor“ (vědomá záměrná představa).
Do dnes jsou jeho grafologické principy platné.
Nesmíme zapomenout, že pohyb i forma spolu souvisí a to velmi úzce. Většinou tam kde je, méně pohybu převládá forma a naopak. Většinou se tento poměr vyjadřuje v procentech, v poměru například 30 : 70.
Pohyb v písmu je výraz
Vypovídá o pisateli, že se chová instinktivně.
Pohyb vychází z podstaty člověka, jeho nevědomí. Převládá pudovost, emoce, vitální city. Pisatel jim dává větší význam než společenským daným normám je dynamický, přirozený, spontánní. Tito lidé mají sklony k špatnému hospodaření s životní energií. S časem a prostorem. A jak vypadá takové písmo? Je pohyblivé, uvolněné, neforemné, neohraničené, neohrabané.
Pohyb vpravo tento jev v rukopise většinou mývají extroverti, je to pohyb, který ukazuje aktivitu směrem dopředu, podnikavost, nakloněný budoucnosti. Pisatel může být zbrklý a nerozvážný, který nedotahuje věci do konce.
Pohyb vlevo mívají introverti, drží se zpátky a značí jistou pasivitu a mají strach z budoucnosti. Mohou se stále vracet do minulosti.
Pohyb hranatý – zubatý značí o pisatelově razantnosti, neoblomnosti a odolnosti vůči okolním vlivům.
Pohyb měkký – zaoblený značí o pisateli, že má cit pro estetické cítění a je přátelský.
Pohyb vzletný – lehký tento pohyb paří lidem, kteří jsou životními optimisty plni radosti ze života.
Pohyb elastický – pružný je jevem u lidí přizpůsobivých.
Pohyb nekoordinovaný – rozházený značí o pisatelově špatném hospodaření se svými silami, náladovosti, u kterého nevíte, co udělá.
Pohyb je fixace 1,2,5 (fixace je 3 dojmový znak budeme psát později).
Forma je výtvor
Projevem záměrnosti, chtěnosti, tedy vědomí.
forma je podobná školní předloze, dobře vyjádřena, čitelná. Pisatel vědomě řídí svůj život, potlačuje pudy a city, smysl pro dodržení konvencí a norem dané společností. Má zvýšenou seberegulaci, která ho stylizuje. Často je nepřirozený, nepravdivý, čitelný.
Pokud je velmi výrazná forma. Tu poznáte maximálně přesným kopírováním tvarů jednotlivých písmen. Písmo je křečovité a strnulé. Pisatel se neustále sebeovládá nedává najevo, žádné city ani emoce. Zrovna tak jeho myšlení je ztuhlé a málo flexibilní. Za každou cenu lpí na společenských normách a moc těžko se přizpůsobuje novým věcem.
Pokud je forma převažující pisatel se umí sebeovládat umí podávat pravidelný výkon, není aktivní. Špatně snáší jakékoliv změny v práci tak i v soukromí. Také hůře snáší zátěž.
Také se může stát, že má pisatel nedostatek formy. Takový pisatel se špatně čte, má nečitelné písmo, může být psáno více způsoby a na každém řádku jinak. Je to člověk bez sebekontroly a etických kodexů. Náladový proto jeho okolí „trpí“.
Forma je fixace 4a, 4b 5 (fixace je 3 dojmový znak budeme psát později).
Pokud je v rukopisu rovnováha mezi pohybem a formou je to vzácný jev a tací lidé jsou vyvážení, lidé, kteří se vydali na cestu dobra.
Rovnováha mezi pohybem a formou je fixace 3 (fixace je 3 dojmový znak budeme psát později).